...och lite trädgård förstås!


lördag 14 juli 2012

Man blir lyckligare av en trädgård...

N

ya rabatten börjar ta form... inte klar men halvvägs. Jag är väldigt nöjd, blir glad när jag ser den. Jag blir nog gladast av alla för jag kan se tanken och planen jag haft ta form. Ser hur rabatten kommer att se ut om ett par år.


Min efterlängtade honungsros....Lykkefynd.


En vacker gråmalva  

Tanken på rabatten såddes för flera år sen och det var mannen i huset som sådde den, tanken alltså.
Sen tog tanken över hos mig dock lite modifierad och nu äntligen börjar den förverkligas. Mycket tack vare kursen i trädgårdsdesign jag gick för ett par år sen.


Jag vill ha en böljande känsla...att gräsmattan bildar en gångstig mellan rabatterna.


Rabatten närmast i nedan bild är den jag började fixa i ordning slutet på förra sommaren. Som ni ser är den inte klar än men det stora var att rensa bort allt ogräs och annat. Nu har jag satt en del växter bl a alunrot. Satte bara en för att se om den skulle överleva, det är väldigt hård lerjord här.
Bakom stenarna mot gräset har jag satt rosenstav 'Floristan Weiss'. Jag hoppas den ska börja blomma snart.
Ni som följt mig ett tag minns kanske hur ofta jag klagat på denna rabatt, även då kallad hemske rabatten. Ser här så förstår ni.


Att en trädgård gör en lyckligare står jag fast vid. Mycket arbete men det är det värt, alla gånger.

   

2 kommentarer:

Marina sa...

Jag blir också lycklig av trädgård. Underbart är det!

Nya rabatter är nästan som en drog för mig. Jag tycker det är så roligt att gräva och plantera nytt.

Kram

Moa sa...

Lycklig blir man definitivt.. och skitigare och tröttare.. hihi men det är det värt. Kommer att blir jättefint och jag älskar ju böljande former.. har jag gott om här! Ska bli spännande o se fortsättningen och nästa år när det vuxit till sig ändå mer.. kram/Moa