...och lite trädgård förstås!


onsdag 14 september 2011

Äppelkaka med yoghurt eller filmjölk

T
ack! Jag visste väl att jag kunde lita på era kära vänner. Jag är alltså inte ensam i att plocka o greja o städa inför besök... Fikat gick jättebra och de kommenterade inte några dammråttor eller annat... (inte för att de fanns några kanske ;))

Nu till något annat!
Hoppas ni gillar mina tips på recept för här kommer ett till. Denna gång testade jag ett nytt recept på äppelkaka och den var himla god.

Kakan innehåller yoghurt vilket gjorde den saftig och ganska tung. Jag hade bara vaniljyoghurt hemma och det funkade hur bra som helst.
Observera också att den inte innehåller några ägg, vilket var en fördel för mig för det var tomt i äggkartongen här hemma :)

Vi har ätit den naturell utan något till och även med en skopa glass, både alternativen var supergoda.


God och snabblagad äppelkaka
10-12 bitar

Ingredienser:
6 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker
1 tsk mald kardemumma
3 dl strösocker
150 g rumstempererat smör eller margarin

4 dl filmjölk eller yoghurt

2-3 skalade äpplen i klyftor
Topping:
3 msk  rörsocker 

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt matfettet i små bitar samt filmjölken/yoghurten och arbeta samman till en smet.
Häll smeten i en smord och bröad form, ca 2 liter.
Stick ner äppleklyftorna i smeten. Strö över rörsockret och sätt in i mitten av ugnen i 200˚ och grädda i cirka 45 minuter.

Receptet hittade jag hos Dansukker

Hm.. jag har hur mycket äpplen som helst kvar, undrar vad mer jag ska göra av dem... tips någon?

8 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Åh tack så mycket! Jag är en riktig gotte-gris när det gäller pajer, kladdkakor och annat mumsigt! :)

Kram/Ann-Louise

Felix sa...

Tack för tipset och receptet! Det låter jättegott, så det måste jag pröva...

Känner igen mig i städningen inför besök. Men någon gång måste man ju städa, så varför inte då...?

Så söta era dunbollar till katter är!

Hösthälsningar
Elisabet

Christina sa...

Åh tack för det tipset! Min systerson är äggallergiker och han får sällan smaka kokorna när det är kalas. Nu ska jag baka denna speciellt för honom.

Fru Elin sa...

Tack för receptet! Den lät supersmarrig så det blir att provbaka snart! Kram Elin

Här är gudagott att vara ! sa...

Mmmm, ser väldigt smaskig ut den där äppelkakan... och eftersom vi gillar väldigt mycket det som är just smaskigt så tackar jag för receptet och ställer mej och bakar ! :)
Ha det gott !
Kram / Anneli

mammaxtre sa...

Jag gör äppelklyftor som jag fryser in. Bara att ta fram ur frysen när andan faller på att göra exemeplvis en god äppelpaj/kaka.

Ha det fint

kaos i ett vitt hus sa...

vilka LJUVLIGA katter! *vill ha*
hoppas du haft en bra sommar!
kram, ninna

Soile sa...

Vilken otroligt inspirerande och mysig blogg! Har kollat igenom bloggen och vad fint ni har det hemma!

Ha en fin helg!