...och lite trädgård förstås!


tisdag 17 juli 2012

Citronglass med mandelskorpor

I
 dag har vi haft en del sol dock kallt... var 17 är sommaren? Glass måste man ju ändå äta oavsett temperatur.... kalendern visar ju sommar!
Så häromdagen testade jag att göra citronglass av receptet från mat-Tina. Till det serverade jag italienska mandelskorpor.



❈ ❈ 


Ingredienser:
6 dl grädde
1 3/4 dl kondenserad sötad mjölk
2 dl lemoncurd
1/2 citron, skal och saft

Gör så här:
Vispa grädden lagom fast, vänd ner och smaksätt med kondenserad mjölk och rivet citronskal.
Pressa ner citronsaften i lemoncurden och rör om, ringla ner lemoncurden i gräddsmeten med hjälp av en gaffel.
Sätt in i frysen ca 5 timmar. Klart!

❈ ❈ 

Lätt syrlig smak, väldigt uppfriskande! 
Själva grunden med grädde och mjölk kan man ju använda tillsammans med andra smaksättare också, kanske testa med mixade hallon och saltlakrits, eller någon god choklad kanske. Går nog att variera i det oändliga...



 

PS. Idag var vi på auktion, fick t o m med Herr Harmoni. Ett inrop gjorde jag och jag är nöjd. Visar er så klart i morgon vad det var.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Hej Marie!!!

Ja, idag blev det äntligen auktion även för mej (och för alla andra oxå tror jag...)Tittade efter dej flera gånger men såg dej inte - kände liksom på mej att du ÄR ju här någonstans:) Jag gjorde faktiskt 4 inrop idag - jättekul!!! Synd att vi inte fick prata lite - visst va det här sista för i sommar?

Vilken underbar glass du fixat - låter sådär helt i min smak, gillar det där lite syrliga den måste jag testa.

Ha det gott - stora sommar kramar till dej!

Hanna sa...

å gott det ser ut.
ha en fin dag!
Kram
HAnna