...och lite trädgård förstås!


fredag 13 juli 2012

Blåbärsmuffins ~ Blueberry muffin

I

dag passade jag på att baka. Det blev blåbärsmuffins i rosa formar. Ni får gärna ta en, varsågod jag bjuder!







Blåbärsmuffins

Till ca 12 muffins:
75 gram smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl blåbär

Tillbehör:
ev blåbärssylt
ev vispad grädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. 
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker fluffigt. 
Tillsätt smör och mjölk.
Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Rör till en slät smet. Blanda i blåbären.

Fördela smeten i muffinsformar ställda på en muffinsplåt.
Grädda mitt ugnen ca 15 minuter. Låt svalna på galler.

Servera muffinsarna ljumma, eventuellt med sylt och vispad grädde. Eller gör som jag.. pudra över lite florsocker.

Från Allt om Mat nr 12/2012, sid 41



Vår första semestervecka har inte direkt bjudit på vackert väder men helt ok med varmt och mulet om man ska fixa i trädgården. Idag bjuder dock himlen på både regn och sol om vartannat och tyvärr en del kalla vindar.

Nu får det gärna bli sommar... jag vill sitta på altanen och dricka vin en vacker sommarkväll. Inte bara sitta inne med tända ljus och äta muffins.. mysigt det med men....

 

2 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Smarrigt! Jag tar gärna en till kvällsteet.
Nej, vädret har väl inte varit det allra bästa, men idag var det i alla fall fint här hos oss.

Kram!

Spets och Silver sa...

Tack jag ta gärna en här eftersom jag inte äter muffins "på riktigt"

Ser underbart god ut.

Kram
Nette