...och lite trädgård förstås!


torsdag 14 februari 2013

Tematorsdag ‖ Färgtema

S
om ni säkert vet är temat Färg denna vecka i Fabriken. 

När jag hör färg så tänker jag oftast färgglatt och färgstarkt. Det är något jag försöker jobba bort här hemma, hur konstigt det nu kan låta.
Tidigare hade jag väldigt färgglatt... ni vet flerfärgsrandig soffa, kuddar i alla dess slag och gärna gula, gröna eller blåa tapeter. Även porslin och annat gick i knalliga färger så till slut blev det väl för mycket.

Smaken ändras med åren och jag minns så väl min andra lägenhet som jag flyttade in i slutet på 90-talet. Varenda vägg var vit och jag var lite förtvivlad över det. En hyreslägenhet med ganska små möjligheter till förändring.
Jag fick i alla fall målarfärg till sovrum och badrum... dessa blev gröna resp blå.
Idag hade jag skuttat högt av glädje om alla väggar var vita.... som sagt smaken ändras vilket är skönt.

På mitt vita skåp i gästrummet står en vit spegel lutad mot väggen. En kammarljusstake i svart dekorerad med alkottar.

Färgerna här hemma går numera i naturtoner. Mycket vitt, en del svart, grått och brunt.

På byrån i allrummet... en svart kaminspegel tillsammans med svart gjutjärnsljusstakar och en vas med videkissar.

En del tycker säkerligen att det är för avskalat och blekt men vi trivs med det. Sen är det ju så lätt att lägga till något med mer färg emellanåt, t ex en blombukett.

På hallbordet... en ljuslykta tillsammans med en silvrig kruka Myrsine. Och en liten Välkommen-sten.

Det finns dock en hel del andra färger här hemma också men det är inget som jag fick med på bilderna. T ex en furutrapp som känns gul i mina ögon. Och här nedan ser ni parkettgolvet i vardagsrummet... också för gul/brunt för mig. Hade gärna slipat och vitlaserat... står på önskelistan.

Från köket mot vardagsrummet...mycket svartvitt här också. Till och med en vit katt skymtar under bordet :) Det är vår lilla goa Molly.

I köket är det mycket vitt och svart med träinslag. Jag har en idé om att köksbordet ska målas vitt, kanske blir det av, kanske inte...

Köksbord i ek och metallstolar i brunt.
Trä, metall, eld, vatten och jord... alla fem element finns representerade.
Hoppas ni gillade mitt bidrag till Fabrikens tema. Jag tror säkert att det är många som har lite röda hjärtan på sina bloggar idag :)

♥kramar till dig på alla ♥ dag!

6 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

Visst har du rätt i ;)
Smaken förandras med åren...rätt så kul egentligen.
Men just det ljusa har följt med mig ett bra tag nu !

Hoppas att din dag har varit fin !Ha nu en fin kväll med !
En varm kram från migHa en fin Alla Hjärtans Dags kväll ! Så fina bilder från dig

Det Vita Drömhuset sa...

Ja himmel! Vinrött och mörkgrönt var mina favoriter på 90-talet! Blä säger jag idag! ;)

Förstår dig med vardagsrumsgolvet, vi har precis vitvaxat vårt! Det blev underbart! :) Kika gärna in hos mig och se hur det blev. :)

Ha en fortsatt fin Alla ♥ dag!

Kram Åse

Petra / Popetotrora sa...

Så fint ni ser ut att ha hemma. Jag jobbar mig också bort från färg här hemma. Eller asså, klart man vill ha lite färg, men inte så mycket som jag hade förut. Vill ha mer lugn. liksom.

Hoppas du haft en fin Alla hjärtans dag!

::fina:: sa...

Så vackert! Ert hem utstrålar verkligen harmoni. Och söta lilla Molly under soffbordet. Dessa älskade katter! Jag förstår precis vad du menar med det där med färg. När jag flyttade hemifrån hade jag en mörkblå soffa, mörkblå matta, mörkblått porslin... jag avskyr mörkblått nu! Kram!

mammaxtre.blogg.se sa...

Jag gillar ditt bidrag!

Trevlig helg.

Fru Elin sa...

Klart smaken förändras, och tur är väl det!
Ert hem ser supermysigt ut! Speciellt med kissen under bordet!
Ha en härlig lördag!
Kram Elin