...och lite trädgård förstås!


tisdag 2 februari 2010

Tulpaner och surdeg...

Måste bara visa min fina tulpanbukett med egen-plockade björkkvistar! En härlig färgklick i köket.
I köket har jag en annan spännande sak... en surdeg som är satt på jäsning. Nu ska den matas i några dagar och på lördag ska den förhoppningsvis förvandlas till bröd.
Inspirationen fick jag både hos Granne med Selma och Lilla Blanka, och receptet hittade jag i min nya receptbok från Aftonbladet (som jag visade häromdagen).
Jag berättar sen för er hur det gick :)


Flera av er undrade om Myrsine trädet verkligen är lätt att ta hand om och jag måste säga absolut ja till det.
Mitt första träd står i hallen och där är ganska mörkt, inga som helst problem och får den bara vatten ett par dagar i veckan så verkar den må prima. Den har också fått torka ut ett par gånger men det har den klarat av. Mitt nya träd står i köket och verkar också må gott.
Visst kostar det några slantar (jag köpte mitt för 149:-) men jag tror att det är en växt man har länge... Så har ni ingen Myrsine så tycker jag det är något att satsa på om man gillar den.

Tack för att ni tar er tid att titta in här och även stort tack för alla rara ord ni lämnar! Varje besök vårdar jag ömt och är så glad, min lust till bloggen just nu är större än någonsin tack vare er.

♥Kram♥

6 kommentarer:

Kannor och karaffer sa...

Hej Marie,

Tack för att du tittade in till mig.

Gillar verkligen din blogg - här har jag en hel massa inpiration att hämta igen.....du har mycket som passar i min smak.

Nu ska fortsätta titta runt hos dig.

Hoppas ni hade ett trevligt kalas!
:-) Ann

Karin - Mina Rum sa...

Vad roligt att du satt igång en surdeg idag. Det har jag också. Min första. Efter inspiration från Allt om mat.
Nu hoppas man ju på gott resultat. Spännande värre.
Kram!

Stina sa...

Helfint du har gjort.:-)

Jag har flera av de där träden. Håller i ur och skur, höll jag på att säga. haha...
Väldigt lätta . Jag har kapat lite kvistar också och satt i vatten, som jag sedan ska plutta ner i jord och ny kruka, hade jag tänkt.
Kram Stina

kaos i ett vitt hus sa...

Tack söta du!!
du kommer väl in till den "riktiga" butiken nån gång?! ;)
kram, ninna

Unknown sa...

Så vacker bild du visar i dag!! Behövs verkligen nu! Lite blomster som förgyller vintersinnet. Kanske köpa in ett sånt träd, själv ha jag varit lite fundersam om de verkligen ä tåliga, men nu kanske jag ändå ska ta o slå till :) Ha det gott. Kram Lenita

Anni sa...

Hej! Har hittat in i din blogg o tänkte bara berätta att när du ger dig på ditt surdegsbak imorgon ska du inte bli rädd om degen är äckelkladdig - resultatet kommer säkert att bli gott! Själv torkar jag kex av min surdeg just nu, min nya ugn är trasig o reparatör kommer inte förrän om tio dagar...

Jo, ställ all disk i kallt vatten så blir det mycket lättare att få bort allt kladd! (Precis som med grötkastrullen).

Du har en mycket fin och inspirerande blogg - jag tror bestämt att jag ska ut o plocka lite björkkvistar till mina nyinköpta tulpaner!