...och lite trädgård förstås!


tisdag 5 augusti 2008

Eget bär det bästa är....



Fåglarna gillar våra hallon lika mycket som oss... men jag lyckades rädda ett par som fick pryda vår fika häromdagen.

Här kommer ett litet tips till er alla som har problem med att fåglar, rådjur och andra djur äter upp era blommor och bär:

Återanvänd gamla cd/dvd skivor och häng upp i ett snöre i buskar och träd. Det blänker när de svajar i vinden och djuren verkar dessutom tro att hålet i skivan är ett öga. De går inte nära!
Både jag och min mamma har testat detta i år och resultatet har varit väldigt bra.
(jag tänkte inte på att hänga skivor i hallonbusken...)

Önskar er en fortsatt skön vecka!

16 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Det där såg väldigt gott ut, vill ha en fika NU!
Kram Lotta

Anonym sa...

Mmm, vad gott!
Jag har faktiskt hängt upp en skiva ovanför smultronplantorna nu eftersom fåglarna käkade upp dom för oss, men nu hinner barnen före!

Lotta 8`) sa...

Hej Marie och vilket bra tips med CD-skivorna, har ju en hög kassa skivor i bokhyllan =)
Du frågade om mina ramar. I photoshop CS (vet ej om det går i elements) kan man ladda in "makron", alltså färdiginspelade "händelser" och jag plockar upp bilden och trycker på play så för inspelningen allt själv. Har du tex photoshops elements tror jag det finns en hel del färdiga ramar att använda. Men har du lite kläm på CS så jag kan lotsa dig in i funktionsmakronas värld, hör av dig i så fall =)

Anonym sa...

Vad sugen jag blev - måste man äta frukost först eller kan man gå direkt på fikat? ;)

Hem och Lycka sa...

Ja, ett bra tips med cdskivorna som jag läst om tidigare och både svärföräldrarna och mina föräldrar har ananmmat det.

Mums, vad gott det där ser ut! kram

Desirée sa...

Mums! Härlig bild! Jag har märkt i år att det finns inga maskar i vildhallonen!! Vist är det märkligt. Kram och ha en bra dag!

Designe sa...

Oj, va det såg gott ut! Va bra att du påminde mig...jag måste plocka in mina hallon! :) Kram

Living by Milla sa...

Åhh, det vattnas i munnen..så smaskigt !

kram Camilla

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Tack för din kommentar,kul att du gillade bilderna!
Din bild på kakan är helt i min smak...
Kram Marlene

n o r d i n g å r d e n sa...

DEt var ett bra tips och pajen ser ju gudomlig ut!! Himmel vilken vackra blombilder nedan, vilken underbar rosa färg också! Mari.

LoppandenLjuva sa...

Mmmm vilken aptitretare !!
Jag ångrar så att jag inte tagit reda på alla bär i sommar , har inte tagit mej tid helt enkelt . Synd på alla goda bär . Bra tips med cd-skivorna.
Kram LOtta

NICOLINAS BONING sa...

MUMS vad gott det ser ut:-)
Tack för dina snälla ord hos mig...dom behövde jag just då!
Kramar/Birgitta

Anonym sa...

Tack för tipset :)

Stina sa...

Mums, vad gott!:-) Puss

Karin i Villa Grå sa...

Vilket smart tips! Blänkande band funkar ju, så varför inte använda uttjänta CD-skivor?

Vad gott det ser ut!! Dags för mellis här och så får jag syn på ditt smarriga fika :-)

Ha en bra helg!

Kram, Karin

Kerstin sa...

Vilket bra tips, ska genast provas! Funkar det på barn också? =D

Härlig blogg!

Kram Kerstin