...och lite trädgård förstås!


lördag 16 juni 2012

Godaste fisksoppan!

D  et var ett tag sen jag bjöd på ett recept så nu är det väl dags tycker jag.
Igår lagade jag fisksoppa till fredagsmyset och det är fantastiskt gott. Serveras med vitlöksbaguette så klart (denna gång färdigköpt).

Receptet kommer från Arla och går så här...

Fisksoppa
4 portioner

Ingredienser:
400 gram fiskfilé t ex sej eller lax  (jag brukar blanda lite olika sorter t ex torsk och lax tillsammans)
1 purjolök
1 gul lök
smör
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater à 400 gram
1 dl vatten
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm strösocker
1/2 tsk salt
1 dl hackad dill

Gör så här:
Skär fisken i bitar. Strimla purjolöken (finhacka den ordentligt, det blir godare då). Skala och hacka löken. Fräs purjolök och lök i smör i en kastrull.
Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar.
Låt koka några minuter. Lägg i fisken och låt soppan koka på svag värme 2-3 minuter (jag fegar lite och låter den koka längre).
Smaksätt med socker och salt.
Strö dillen över.

Hur lätt som helst och hur gott som helst!


 

2 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Fisk är inte min grej, jag håller mej hellre till jordgubbarna! Vilka fina bilder du visar, verkligen inspirerande! Ha en fortsatt skön helg. //kram maria

Anonym sa...

Åhhh vad gott kramar Sofia