...och lite trädgård förstås!


måndag 9 mars 2009

Chokladkaka med banan från Bagarstugan

Ni har väl inte missat receptsprutan Lisbeth på Bagarstugan? Hon bjuder på nya härliga recept flera gånger i veckan.
Jag har provat flera av hennes recept och en ny favvo här hemma hos oss är helt klart chokladkakan med banan... ljuvlig!




En mörk kraftig chokladkaka är alltid alldeles sagolikt att sätta tänderna i...
Här har några övermogna bananer fått göra sällskap.

Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 dl kokande vatten
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
2-3 bananer

Gör så här:
Vispa smöret med strösockret poröst.
Tillsätt äggen och vispa lite till, häll sedan i kokande vatten och kakao.
Blanda ordentligt, och tillsätt sedan vaniljsocker, bakpulver, bikarbonat och vetemjöl.
Bred ut i avlång kakform, gärna klädd med bakplåtspapper. Skiva 2-3 bananer och tryck ner i smeten.

Grädda i 175 grader ca 1 timme.
Täck ev den mot slutet om den ser ut att få för mycket färg...
Låt svalna något innan du stjälper upp den.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***
Jag är lite enformig... jag vet.
Först två inlägg om trädgård i rad, sen blir det recept och tips på receptbok... och nu recept igen :)
Hur som helst... jag skriver om det som jag gillar just för stunden!
Hoppas att ni trots det fortsätter att besöka min blogg och ni får gärna lämna ett avtryck om ni vill.
KRAM!




8 kommentarer:

Annika kort & gott sa...

Man ska blogga om det man har lust och jag läser så gärna om trädgården och tar emot tips på recept.
kram Annika

♥ Fyra årstider sa...

Bakar du med från Bagarstugan..jag med. Ser gott ut.
Kram Lotta

Karin sa...

Mmm, det ser smaskigt ut! Tack för tipset. Oroa dig inte för enformighet, utan blogga om det du själv känner för. Jag läser gärna både om trädgård, inredning och recept!

Ha det gott! Kram Karin

Anonym sa...

Ser supergod ut! Lisbeth är verkligen helt underbar, älskar hennes blogg! :-) Så inspirerande, likaså din!

junhe sa...

tack för tipset...mmmmm, älskar ju att baka =)

ha en bra tisdag/ kram junhe

Lisbeth sa...

Men tusen tack!
Jag funderade just precis på vad jag ska baka på de två bruna bananerna jag har just nu...
Har ett kanongott recept i huvudet från cafeet som var omtyckt med valnötter... Hmmm!
Det är bara det att jag är den enda hemma som äter banankakor! Så det blir många bitar tll mig, men kan ju frysa lite förstås... (om det blr nåt kvar!
Lisbeth

Linda Lunda sa...

Mmmums... låter smaskigt!
Linda

Gårdsromantik sa...

Vilken smarrig kaka - den måste jag bara prova.

Kram Maud