...och lite trädgård förstås!


lördag 18 juni 2011

Projekt: Rabatt etapp I

H ej!
En ny rabatt har börjat ta form här hemma. Detta kan man kalla etapp I av årets trädgårdsprojekt.
Där det är bar jord ska det täckas med markduk och sen fyllas på med mer jord som kommer nå upp till stenarnas höjd ungefär. Hela rabatten ska kantas av liknande stenar (ska bara hitta dem först).
Rabatten ska fortsätta åt höger och fånga in både den norska brudspirean och syrénen och mellan dessa och lite bakom ska min nyköpta paradisbuske planteras (ni kan se den skymta där bakom i krukan). Rabatten kommer sen att fortsätta en bra bit till men det kommer bli etapp III :)

Om ni undrar vad det lilla till vänster är så är det min nya ros New Dawn. Den har fått ett klätterstöd så förhoppningsvis kommer den få lite höjd så fort den skjuter fart.

Rabatten kommer inte heller vara så rak som den ser ut nu utan ha en mer svängd form.
Här kan ni läsa lite mer om planerna.

Vad tror ni om detta? Är vi på rätt väg?
Kom gärna med lite tips och idéer,  jag tar tacksamt emot.

10 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Det kommer säkert bli jättebra,skall bli kul att följa!
Undrar om det inte är det hotellet på Rhodos som vi skall till i höst, det är ett nybyggt en bit utanför staden, lite åt öster. Får ta med badskorna ;o)

Maria sa...

Kikar in och tittar runt lite. Vad mycket fint du visar. Resan till Rhodos hade jag gärna gjort. Önskar dig en fin helg från Maria

Lena/isklockan sa...

Hej!

Det kommer bli jätte fint , i din nya rabatt. En paradisbuske står på min önskelista. Ja, då får vi se om våra New Dawn kommar att växa. Spännande .

Våra katter är Norska skogkatter. En härlig ras .

Kram

Tina sa...

Du är så himla duktig i trädgården!
Dina Rhodos bilder ser så härliga ut. Det verkar som hela bloggvärlden har varit i Grekland, börjar längta jag med till vita stränder o turkost vatten...

Ha en go kväll!

Nyanser av vitt sa...

Så fint det kommer att bli. Spännande att få se hur det blir.
Kram Agneta

Sköna o Gröna Ting sa...

God morgon Marie!
Så spännande med en ny stor och härlig rabatt. Jag såg på planerna du länkade till och formen blir ju fin fin. Förarbetet är ju det hårdaste och tuffaste jobbet men tänk när du skall få äran att plantera alla dina gósaker i den nya jorden, tjohooo vilken glädje.

Paradisbuske snakcas det mycket om nu igen och jag är oxå sugen på att skaffa mig en. Det finns så sablans mycket fint man vill ha och släppa in mig i en handelsträdgård kan bli dyrt.., mycket dyrare än vad man hade räknat med:)

På tal om rabatter så skall jag ut och rädda mina ifrån mördarsniglar, jag plockar si så där 100 varje kväll och jag lyckas aldrig bli av med dom rackarna.

Ha en skön söndag
Kram
Marianne

Ninnis sa...

Det kommer att bli jättebra. Spännande att följa med på resan via "nätet".

Kram Ninni

mamamxtre sa...

Vilket roligt projekt. Det kommer att bli fint

mamamxtre sa...

Vilket roligt projekt. Det kommer att bli fint

Elisabeth sa...

Det verkar så genomtänkt när det gäller såväl färg som form. Jag tror detta kan bli väldigt bra.Tror också mycket på att låta idéerna få växa fram. Det är ju så mycket att tänka på när man ska planera en rabatt.