...och lite trädgård förstås!


söndag 27 mars 2011

Trädgårdsplaner sommaren 2011 ~ My garden dreams for this summer

I
dag tänkte jag delge er lite av mina trädgårdstankar. Det stora projektet i år är att anlägga en ny stor rabatt på framsidan av huset. Här är det i stort sett bara en plan gräsmatta nu.


Här ska bli en böljande rabatt innehållande följande olika sorters rosor och klematis.
Buskrosorna 'Nevada' och 'Stanwell Perpetual', klätterros 'New Dawn', rabattros ''Royal Copenhagen' och klematisen 'Albina Plena'.
Som marktäckare tänkte jag mig silvernjurvinda 'Silver Falls' och vita smultron.

Tänk er att det innanför vattenslagen ska bli rabatt (slangen var inte tillräckligt lång men den fortsätter alltså ut till plattorna till vänster). Det lilla klena trädet är ett plommonträd 'Opal' som förhoppningsvis kommer må bättre av lite skyddande sällskap.
Det som är hitom slangen kommer att bli en grusad yta som kommer gå ihop med infarten som ni skymtar ner i högerkanten. Detta kommer också göra att infarten blir någon meter bredare vilket gör det lättare att parkera två bilar bredvid varandra.

Jag har också tänkt mig att rama in rabatten med någon form av kantsten och bygga ett par klättertorn för klematisen och New Dawn rosen.
Både rosorna och klematisen stämmer bra i färgerna och går alla mot det vita eller rosa. Här följer lite bilder jag lånat från nätet så ni kan se hur de ser ut.
Stanwell Perpetual
Nevada
New Dawn
Royal Copenhagen
klematisen 'Albina Plena'
Som ni ser så mår inte häcken heller så bra. Så här mycket har den växt på tio år (!). Så tanken är att den också ska bort så småningom, i alla fall det inte inte växer så bra.I kurvan vill jag ha en låg stenmur med en avfasad kant ut mot vägen och i muren kunna plantera murklocka och två sorters flocknäva 'Ingwersen's variety' och 'Snow Sprite'. Häcken till höger mot lyktstolpen kommer att bytas ut mot två-tre buskar bukettapel.

På den grusade ytan,  därinne i det uppochnervända U'et av slangen, ser jag en gammaldags bänk framför mig. Där ska vi sitta och fika och lukta på alla rosorna.
Visst ser ni det med?


Det kommer ju bli en hel del gräsmatta att gräva bort så här hoppas jag på hjälp från en vän som har en minigrävare. Hoppas hoppas...
Vad tror ni om dessa idéer? Blir det bra eller kan jag göra nåt annorlunda och bättre? Nåt jag inte tänkt på kanske? Kom gärna med goda råd och tips.

9 kommentarer:

Moa sa...

Vilket härligt stort projekt ni har framför er.. planerandet är ju halva nöjet. Jag älskar runda former på land, har nog bara sådana =) så ert land kommer att fall mig i smaken och så mycket fint du har planerat att ha i det. Något jag skulle ha tänkt på har jag kommit på nu efteråt är att jag har grävt bort och forslat bort massa bra fylle.. eftersom jag inte tänkte så långt som att man kan ha det för att bygga på höjden. Har sett flera trädgårdar som är platta där man byggt upp med vallar av jord när man grävt nya land. Kantat med torvblock och eller stenar.. för att få lite höjder, behöver inte runt hela landet utan kanske närmast häråt på bilden.. skulle jag nog gjort Så att det blir en liten förhöjning för att få lite olika nivåer som jag nu jobbar för att få nu i min trädgård. Det var mina tankar om att anlägga nya land som för övrigt är så kul, synd att gräsmattan börjar ta slut här *haha* kanske därför jag börjar bygga om dem lite på höjden?.. Kram och lycka till ser med spänning fram emot fortsättningen av planeradet och görandet.. Monica

Lantligt i smultronbacken sa...

Oj, jag ser verkligen himmelriket framför mig. Så avis jag blir. Härligt med en massa rosor, själv lyckas jag inte så bra med dem utan har bara några New Dawn här hemma och jag hoppas de har klarat vintern.

Det var roligt att du hade lagt ut slangen efter hur du ska ha rabatten, jag tänkte precis föreslå det också. Det kommer garanterat att bli bra

Kram Teres

Tina sa...

Jajamensan, jag kan visualisera det mesta. Kommer att bli kanonbra!
Håller med de förra kommentarerna att runda former är så fina och klematisen Albina..är helt ljuvlig!!

Kram kram

Karin - Mina Rum sa...

Jag tycker att det ser mycket bra ut. Du verkar ha tänkt på det mesta. Jag tror att det är bra med någon sorts kantsten eftersom grus alltid har en förmåga att "rymma".
Ska bli spännande att följa det här projektet här på bloggen.

Kram!

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad roligt att få se dina planer! JAg har rosen Stanwell Perpetual och jag älskar den! Visst är den väldigt taggig, men väldigt vackra rosor som doftar gott, och den växer och frodas toppenbra hos oss. Aldrig några problem med den. Och den där klematisen avr ju väldans vacker... ska jag lägga på minnet...

Jag har inte så mycket idéer, mest för att jag känner mig lite stressad just nu - matlagning på G nämligen, men spontant låter det som härliga kombinationer med växterna. Ev skulle jag kanske se om det passade bra att trycka in ett litet buxbomsklot eller liknande, för jag tycker att rosor och liknande gör sig så fint mot det mörkgröna. Och det ger lite stomem till rabatten, eller vad man ska säga...

Ska bli så kul att få se lite fler sådana här inlägg framöver! För det får vi väl, hoppas jag :-).

Ha en skön kväll Marie!

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Hääärligt med massa trädgårdsplaner:)

Ha en skön söndagskväll
Kram Susanne

mammaxtre sa...

Vilket projekt. Så fint det kommer att bli.

Unknown sa...

Så roligt med trädgårdsplaner :)
Älskar rosor men vi kommer tyvärr inte så bra överens..
Håller med om att bygga upp höjdnivåer, är själv inne på det efter en bild jag såg i nån tidning med stora stenar runt.
Ska bli spännande att föjla och se
Kram Maria

Lindas trädgårdsblogg sa...

Åh det låter härligt att sitta där i ett hav av rosor!

Vad jag kommer att tänka på är marktäckarna. Silvernjurvinda är väl ettårig? Nävor, salvia och lavendel är så vackert tillsammans med rosor! Är det det silvriga du vill åt finns ju silverarv, lammöron och malört.

Har ni kommit på varför häcken växer så dåligt? Vad är det för häck? Är det något med jorden, marken? Saltar dom vägen för mycket osv. Jag tycker det är vackert med en häck, men om det inte funkar så kommer det bli vackert med en mur!