...och lite trädgård förstås!


måndag 27 juni 2011

Projekt: Rabatt etapp I (fortsättning)

H ej!

Visst var det väl jag som kom med på en bild i föregående inlägg... inte vanligt men lite kul (kanske).  :)
Tyvärr kan jag inte bjuda på något recept av godsakerna från fikat då vi fikade på café, alltså inget hembakat denna gång.

Här kommer då lite bilder från helgens trädgårdsarbete.
Planen är ju som sagt att anlägga en stor rabatt på vår framsida. Fram till nu har den i stort sett bara bestått av en plan gräsyta.
Vi har full insyn från vägen och det har inte alls varit speciellt trevligt att sitta på uteplatsen på den sidan av huset. Men nu ska det bli lite ändring.

Först markerade jag med träpinnar var jag ville att rabatten skulle vara. Därefter kantskar vi och vände på all grässvål. Vi valde att inte ta bort grässvålen helt utan de får fungera som fyllnadsmaterial då jag vill att rabatten ska komma upp en bit. Dels pga insynen men också för att det blir ganska blött här när det regnar mycket.

 När allt gräs var vänt så gjorde vi ett litet dike runt hela rabatten, täckte sen med markduk (som släpper igenom vatten och ljus men förhindrar ogräs) över alltihopa.
I själva diket la vi täckbark och sen en kant med sten (inte klart än som ni kan se, ska bli en högre kant och mer rundad form).


Därefter blandade vi planteringsjord med kogödsel och spred ut.
Nu har jag det roligaste kvar... att plantera växter.
Har redan införskaffat lavendel, silverarv, vita smultron, buxbom och stjärnflocka.
Från höger till vänster: New Dawn ros (ny), Norsk brudspirea (befintlig), Paradisbuske (ny) och bondsyrén (befintlig).
här såg det ut i höstas när jag började skissa på planerna. Där vattenslangen ligger (nedan bild) är det tänkt att rabatten ska vara. Den observante kanske märker att det är lite ändringar i planen, bl a har rabatten fångat in syrénen och brudspireran. Så var det inte tänkte från början utan de skulle flyttas. Nu har de båda tagit sig bra i år så de får så klart vara med.



Vill ni se del I av etapp I så titta här. Denna gång la vi betydligt mer timmar och kom ganska långt. Lite kvar med stenkanten och mer jord och sen plantering, men i övrigt nästan klart.
Etapp II får komma senare, först ska jag njuta av denna del.


2 kommentarer:

Beas sa...

Fint!!! Det kommer bli ett bra och vackert insynsskydd när det är klart och ett vackert blickfång.

Jag pysslar också i trädgården, har många visioner för den. Nu är det "bara" tiden och pengarna som saknas! ;-)

Du har helt rätt - vi fortsätter i samma anda, vi har mycket att visa och berätta trots brist på macroperspektiv och coola softningar. :-) Heja oss! :-)

Anonym sa...

Hej! Vilken fin blogg du har! Kommer bli jättefint med rabatten, vad kul att kunna plantera nytt! Jag har precis blivit klar med årets stora projekt för vår del, att gräva upp gräsmatta mellan buskar och sätta perenner och marktäckare. Kika gärna in hos mig om du vill kolla! :-)

Ha det bra, vi "ses" - jag kommer gärna tillbaka! Hälsningar Birgit