...och lite trädgård förstås!


onsdag 16 november 2011

Lussekatter med vit choklad


L ussekatter, det är ett måste kring jul. Jag har svårt för att vänta med allt till jul utan vi tjuvstartar gärna här hemma. Och det är mest för att annars tycker jag att allt kommer samtidigt... bättre att njuta lite och länge tycker jag.

Mina lussebullar bakar jag numera med vit choklad i. Ett recept jag fick tips om förra året och bullarna blir otroligt goda och saftiga.
I år hade jag inga russin hemma (jo, jag hade men de hade blivit lite torra och tråkiga) så jag tog och strödde lite pärlsocker på istället. Himla gott!
Vill ni prova så hittar ni receptet här nedanför...




Lussekatter, ca 30 stycken

Ingredienser:
175 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
½  tsk salt
1 ¾ dl socker
1 påse (0,5 g) saffran
1 st ägg
150 g vit choklad (eller mer)
ca 1 ½ l vetemjöl

Garnering:
russin (eller pärlsocker)

Pensling:
ägg

Gör så här:
Smält matfettet och häll i mjölken. Låt blandningen bli fingervarm. Smula jästen i en bunke och slå över mjölkspadet och rör om.
Tillsätt salt, socker, saffran, ägg, hackad choklad och vetemjöl. Arbeta ihop till en deg.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Ta upp degen och knåda den smidig. Baka ut till lussekatter och garnera med russin.
Lägg dem på plåt och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg och låt stå i ugnen i 225° i 5-10 minuter beroende på storlek.

Önskar er en fortsatt trevlig kväll! Här blir det tv-soffan, först bönderna och därefter den spännande danska serien Bron.

8 kommentarer:

Sahra sa...

Spännande recept. Chokladen i degen. Det låter som ett helgprojekt. Hälsn /Sahra

Änglarnas hus sa...

Såå gött det lät med vit choklad i bullarna..skall testas :)

Kram Sanne

hemma hos lilla mej sa...

Vad spännande och bara så gott det lät med vit choklad i bullarna.Tack för receptet.Önskar dej en skön kväll.Kram Rita ♥

Rosor och ruiner sa...

mm det lät riktigt gott, måste nog prova en av mina saffransbak, det brukar bli några stycken..=)

Fru Elin sa...

Så gott det lät! Måste prova baka!
Tack för tipset!
Kram Elin

Ewa`s Galleri sa...

Oj Oj så smaskigt det lät med vit choklad i ,
ha en bra dag

Moa sa...

Oj så gott det lät.. inte snällt att locka med så söta saker när jag är på väg o lägga mig!! Men får stilla mig o kanske testa detta recept.. =). Ha det gott/Moa

Helene sa...

Mums! Det låter jättegott med vit choklad i saffransbullarna! Det ska jag testa i år. Vi har olika uppfattningar om lussebullar i min familj, två för saffran och två emot. Men jag bakar inga utan saffran! (Ibland är det bra att vara "chef" över hushållsassistenten...hihi)
Vad fint du pyntat vid er entré!
Må så gott!
Kramar, Helene