...och lite trädgård förstås!


lördag 14 april 2012

Mitt stenparti idag

I dag har det varit ömsom sol ömsom regn här hos oss. Jag trotsade regnet och begav mig till handelsträdgården och insöp inspiration och trädgårdslängtan.
Med mig fick jag en taggfri björnbär 'Thornless Evergreen' och en backtimjan 'Splendens'.

Björnbären har jag ingen given plats för än, utan jag får fundera lite på den. Den vill ju helst stå soligt och skyddat och med möjlighet att klättra då den får långa rankor.
Den lilla backtimjan ska dock få ta plats i mitt stenparti. Förra året fick jag ju äntligen tummen ur och rensat där. Gräs och ogräs hade helt tagit över så det såg verkligen anskrämligt ut.
Om ni vill se eländet (och lite efter-bilder) så klicka här.

Efter rensningen satte jag en silverarv på ett ställe och planterade krokus. Ville vänta till i år med resten för att känna efter lite.
Det är här som min pion 'Sarah Bernhard' också finns även om den inte syns nu. (ska fylla på med fler stenar i år också, så att inte markduken syns).


Nere till höger i bild ser ni den lilla silverarven. Av erfarenhet från tidigare så vet jag att den breder ut sig duktigt under en säsong så förhoppningsvis kan jag dela den i år.
Här någonstans tänkte jag sätta dagens inköpta backtimjan. Den blommar i lilarosa som jag tror kommer passa fint till silverarven som är grå.
Här ser ni en närbild på den.


Vad jag ska ha mer i rabatten vet jag inte än men det brukar ge sig. Tror dock att det blir lite nävor och annat lågväxande.
Kanske att jag sätter lite daggkåpa också, såg på handelsträdgården att det finns en mindre variant än vanlig jättedaggkåpa. Den hette silkesdaggkåpa och såg himla fin ut. Blir dock lite högre än silverarven och backtimjan så den får nog växa lite bakgrunden i så fall.

Ha en skön helg!

 

4 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Så fint det blir! hihi, du är modig du som planterar silverarv, dom sprider sig runt allting sen...men söt är den verkligen! Och silkedaggkåpa blev jag nyfiken på, aldrig hört talas om.

Marina sa...

Den sortens björnbär har jag och den är bra. Mängder med bär trots att jag egentligen inte vet hur och när den ska beskäras. Tar lite som jag tycker.

Kram

Jenny sa...

Åh, vad mysigt med trädgårdspyssel! Här har knappt tjälen gått ur jorden så det är inte riktigt dags än. Spännande det lät med silkesdaggkåpa, den ska jag verkligen kolla upp! Min Sara Bernhard som jag köpte förra året kom aldrig i jorden, den tinade fram i sin kruka nu och jag tog genast på skämsmössan och gick till skramvrån. Så behandlar man inte en sån fin dam :( Få se om hon överlevt.

Trevlig helg, kram
Jenny

Sahra sa...

Silkesdaggkåpa. Är det så de heter. Har jättemycket i trädgården men ingen verkar riktigt veta vad de heter. Blir så vackert när de reser sig och blommar med sina vita blommor.