...och lite trädgård förstås!


tisdag 17 april 2012

Blomsterrabatt - barnkammare för mina blommor

O rkar ni med mer trädgårdsbilder? Själv blir det mer och mer trädgårdstankar för mig, vill lära mig mer, göra mer och hinna mer.
Idéer finns i huvudet och ibland känns det svårt att få ner allt på papper eller i handlingskraft.

Idag visar jag lite från en av rabatterna på vår framsida. En rabatt som borde struktureras upp en del. Här hamnar alla impulsköp och även lite annat.
I år har jag ju tänkt att skapa lite nya rabatter så då kan detta vara en bra plantskola att ta ifrån :)

❀ ❀ ❀
Från vänster: Julros Helleborus Nigerblå pärlhyacinter och längst till höger syns akleja Aquilegia vulgaris (som än så länge bara har blad). En mycket tacksam blomma som sprider sig hej vilt. Detta är en blå sort som heter Blue Barlow.
Längst fram i bild syns vit fetknopp Sedum album, också den en utmärkt marktäckare.


❀ ❀ ❀
Fler pärlhyacinter och tulpaner (Toronto) samt regnbågslupin Lupinus x regalis. Tulpanerna skulle jag helst vilja ta bort då jag inte gillar färgen nåt vidare... men än så länge har de blivit kvar. De blommar ju inte så värst länge.
Lupinen har också spridit sig fint.


❀ ❀ ❀
Här nedan syns också lite vitsippor och vad jag tror är malva längst upp och längst ner till höger. Varje år när det kommer så rensar jag bort men förra året så insåg jag att det nog är malvor. Hoppas det!
Till vänster så syns också början på en fingerborgsblomma Digitalis purpurea som är på väg upp.


Fingerborgsblommarna sprider sig själva och är perfekta att flytta nu. De blir ju ganska höga så en plats längst bak i rabatten blir nog bra. Denna sort jag har är vit. Väldigt vacker!

Hoppas ni inte tröttnar på alla trädgårdsinlägg, ska försöka att variera mig lite mer framöver.
Ha en fin vecka och nu glömmer vi väl det där vita eländet som ramlade ner från himlen i morse...

 

6 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Jag tröttnar absolut inte på trädgårdsinläggen. Bring them on, du bara!

Det blir nog alltid så att man har en rabatt där det hamnar lite allt möjligt. Men det kan ju, som sagt, vara en bra plantskola.

Ha en fortsatt fin vecka. Kram!

Lena/isklockan sa...

Tröttnar absolut inte. Trädgården är livet :-)

Kram

Camilla sa...

Tröttnar absolut inte! Du är duktig och inspirerar. Jag har också en impuls rabatt:) Men det blir aldrig riktigt bra där - kanske just för att det hamnar växter där som inte är riktigt genomtänkta...Ha en go torsdag Marie!!!

Nyanser av vitt sa...

Trevlig helg vännen.
Kram Agneta

Moa sa...

Det är alltid trevligt med trädgårdsprat.. =).. och du tulpanerna hos mig som jag inte gillar plockar jag in o sätter i vas istället så slipper de stå där o inte passa in.. bra va? De första åren försökte jag gräva upp men de kommer alltid fler fattar inte hur.. en gammal sort som alltid funnits här tror jag stora gula o röda.. usch.. men i vas går det an. Ha en fin helg.. så hoppas vi det blir liiite bättre imorgon.. Kram/Moa

Jennyshemochharmoni sa...

Å vad härligt att få se! Nu längtar man verkligen efter att få spana vad som händer i rabatterna :) Jag ska skriva mer om trädgård men det blir så långt så man får dela upp det lite :) Tack för inspirationen! Kram Jenny