...och lite trädgård förstås!


måndag 7 maj 2012

The white emperor ~ Purissima

I bland behövs lite tålamod. Först lite besvikelse över att de förväntade vita tulpanerna blev gula.
Men efter lite googlande så fick jag reda på att de blir vita så småningom.
The white emperor, även kallad Purissima.
Purissima har stora vita kronblad med elfenbensådring. När den börjar blomma är den ljust gulfärgad och allt eftersom dagarna går blir den bara vitare och vitare. Elegant tulpan som är svagt doftande. 
Ett måste i trädgården med sina glänsande stora blommor och kraftiga stjälkar. Rak och fin.
Tillhör Fosterianagruppen alt. kejsartulpaner.
Blomning: Mitten - slutet av april. Höjd: Ca 45-50 cm.

Plantera dem i grupper vilket blir mycket vackert. Kan återkomma i trädgården där de trivs.

Stämmer det då? Fyra dagar senare...


Jo, det stämmer faktiskt. De blir vitare och vitare...
Än så länge är det tre av s e x  tulpaner som blommar, så jag ser fram emot resterande också.

 

3 kommentarer:

Stina sa...

Så vackra de är. Lite luriga alltså.:-) Kram

Marina sa...

Det finns så många fina tulpaner och är man skicklig så kan man få lång blomningstid (genom planering av sorter menar jag).

Kram

Cattis sa...

Tulpaner är bland de bästa blommor jag vet. Dina bilder är underbara, kul med en blomma som växlar färg!

Kolla in på min Blogg så får du se Flocktulpanerna som växer på vår släktgård.

Du kanske blir min första bloggföljare?

Kram Cattis