...och lite trädgård förstås!


måndag 28 februari 2011

Hejdå februari ~ Goodbye February

M
ars kallar vi väl för en vårmånad? Om inte, så tycker jag ändå att det är så.
Nu kan man snart på allvar börja spana i trädgården efter vårtecken. Tänk när de första snödropparna och krokusarna börjar sprida sin färgprakt...  Redan nu tycker jag man märker en stor skillnad på ljuset, både morgon och kväll.

Som jag berättat om förut har jag ju en del planer för vår trädgård i sommar. Bland annat ska en ca 50 kvm stor gräsmatta förvandlas till bland annat en berså omgiven av rosor och klematis (och lite annat). Men hur gör man för att få bort allt gräs? Det lättaste är väl förstås att hyra en minigrävare...det är nog värt tiden misstänker jag. Sen kommer det ju ändå att ta massor av tid att anlägga nya rabatter med kantsten, plantera rosor, bygga växtstöd, flytta häckplantor, fylla på grus/sten.... Förresten är det någon som vill komma och hjälpa till? ;) Jag bjuder på fika!


Tills dess att trädgårdssäsongen drar igång så njuter jag av ett nytillskott inomhus. Ytterligare ett olivträd har flyttat in.


8 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Om jag hjälper dig med dina 50kvm, kan väl du hjälpa mig med mina 5000 ;)? Det är väl en fair deal?!

Mars är absolut en vårmånad. Nåde den som vågar kalla den något annat.

Kram!

hemma hos lilla mej sa...

Visst är det skönt att det redan är mars om bara några timmar.Man märker skillnad att det är ljusare morron och kväll.Bara så härligt.Vad mysigt det låter med din planering om din trädgård.Lovely.Vad fint olivträd.Önskar dej en skön kväll.Varm kram Rita ♥

Fröken C sa...

Absolut att mars är en vårmånad:))))
Härliga planer du har för trädgården, ser fram emot att få se bilder:)

Kram C

mammaxtre sa...

Mars är åtminstone en måmad närmre våren. Det är härligt!

Unknown sa...

Äntligen har vi kommit till mars, underbart faktiskt. Själv har jag så många planer för hus och trädgård så jag har svårt att veta vilken jag ska börja med ;)
Kram Maria

millandante sa...

Så fint det är med olivträd!
Tänk om jag skulle våga ge mig på ett...
Härligt med trädgårdsplanering!:)

KRAM

Tina sa...

Det här med fika lät ganska gott, har inte riktigt kommit på fötter ännu. Tänk, vi hade kunnat starta ett bloggtåg där vi under en vecka åkte runt och hjälpte varandra. Oj, så mycket vi hade fått gjort då..en önsketanke men dock en god sådan.

Kram kram

Malin - I min trädgård sa...

Hej Marie!

Låter som en härlig trädgårdsplan! Fast att mars skulle vara en vårmånad... nja, tyvärr känns det inte så. När jag tittar ut är det snö snö snö - och jag bor ju bara i Trosa! Det är ju inte långt upp i landet ens!

Det lättaste sättet verkar vara att man vänder grästuvorna upp och ner på plats. Täcker med tidningspapper och lägegr ett lager jord ovanpå. Det verkar ju enkelt, men jag har ännu aldrig försökt själv :-).Men jag minns att Gunnel visade det på Gröna Rum.

Stor kram till dig!