...och lite trädgård förstås!


onsdag 2 maj 2012

Aquilegia vulgaris ~ Akleja


Aquilegia vulgaris - Winkey Red-White
En ny (för mig) akleja fick flytta in härom veckan. Har sedan tidigare en blå variant, Blue Barlow och det är en mycket tacksam blomma som verkar trivas här.

Frösår sig gärna och lätt att flytta om den hamnar fel. Även en bra gåva att ge bort, så nu hoppas jag på många fina frön i sommar att ta tillvara på.
Denna sort heter Winkey Red-White. Jag tycker nog den är mer rosa i olika nyanser än röd-vit. Vacker i alla fall :)


Här ser ni min blåa variant (bilden är från juni förra året). Sorten heter alltså Blue Barlow.
En planta planterades för några år sedan och nu har jag hur mycket som helst. Love it!
Himla bra att ta av när nya rabatter ska göras, bara att ta fram spaden och flytta så har man direkt lite blomfägring.


Imorgon ska bli fint väder igen... då åker grillen fram. Kebabspett med grönsaker, halloumi och pitabröd står på menyn. Men först jobb förstås men hemgång tidigt så man kan hinna med lite härligt trädgårdsliv.

 

2 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Å så fina! Gillar särskilt den rosa. kram Mia

Marina sa...

Åh, nu längtar jag efter alla fin aklejor.

Kram