...och lite trädgård förstås!


onsdag 6 juli 2011

Krämig äppelpaj ~ Creamy apple pie

H
ej och välkomna att smaka en bit äppelpaj!

Jag har testat ett nytt recept och det var inte dumt. Väldigt mäktig dock så en liten bit räcker gott och väl. Pajen innehåller Philadelphiaost, därav mäktigheten kanske.


Jag pudrade över lite kanel och serverade med en rejäl klick vaniljvisp.

Krämig äppelpaj

12 bitar

PAJDEG:
150 g smör
4 dl vetemjöl
2 msk vatten

FYLLNING:
150 g smör
2 dl socker
3 ägg
3 msk mjöl
4 msk mjölk
1/2 tsk salt
200 g Philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 äpplen

1. Dela smöret och lägg det i en matberedare. Häll över mjölet och vattnet.
2. Kör tills degen klumpar ihop sig. Låt stå svalt i ca 30 minuter. Kavla sedan ut degen och klä en form med löstagbara kanter.
3. Vispa socker och smör poröst med en elvisp, tillsätt äggen, ett i taget. Sikta över mjölet, häll i mjölken och saltet. Vispa tills du fått en slät kräm.
4. Blanda Philadelphiaosten med vaniljsockret och ha sedan i det i krämen.
5. Häll hälften av fyllningen i pajskalet.
6. Skiva äpplena tunt och lägg hälften i pajformen. Häll sedan över resten av krämen. Avsluta med äppelskivor.
7. Grädda i nedersta delen av ugnen i 160° i ca 1 timme. Låt kakan svalna.

Receptet kommer från boken Läckra pajer av Linnea Seidel.



Två arbetsdagar kvar men vem räknar??

7 kommentarer:

Ninnis sa...

Oj så smaskens det både ser ut och lät på receptet. Måste testas någon gång.

Tack !

Kram Ninni

Tina sa...

JAG, sjuttsingen vilken lång vecka det är..
Den där pajen vill jag ha nu!

Kram!

hemma hos lilla mej sa...

Ser ju bara så god ut.Tack för receptet.Ha en fin kväll.Kraaam Rita ♥

Hanna sa...

Ville bara titta in och säga hej.
Kram
Hanna

Anna Ekberg sa...

mums..ser otroligt god ut! Tack för receptet, måste ju verkligen testa det ;)

Kram
Anna

Fröken Fräken sa...

Åh så gott det ser ut! Jag är väldigt förtjust i olika sorters äppelpaj, fast just nu är det så varmt att jag helst skulle vilja att någon bakade åt mig, liksom... :-D

dreamsofpearls sa...

Men hjälp så gott! Jag älskar att använda philadelphia i mat och bak. Blir så attans gott! Får ge mig på den när LCHF-kuren gjort sitt ;)

Kram Linda