...och lite trädgård förstås!


söndag 23 februari 2014

Skissar på trädgårdsplaner

A tt skissa lite..
Att beräkna skalor och proportioner är verkligen inte min grej, det märks när jag ska skissa trädgård.
I mitt huvud är saker i en viss storlek och sen när jag ritar i skala så kan en pallkrage se ut som en liten tändsticksask....

Men eftersom jag fick önskemål om att visa mina tankar (tack Malin) så kommer här ett försök...
Bilden är tagen från fönstret på övervåningen, kändes som jag fick bäst överblick därifrån.




1. De tre odlinglådorna (i överkant på bild) ska bli en hel rabatt. Själva träramarna är i dåligt skick och det är hopplöst jobbigt att klippa gräset in emellan.
2. Drivbänken och pallkragen till vänster om vinbärsbuskarna och skottkärran ska flyttas ut (högre upp i bild) och till höger en bit (vår gräns mot grannen går precis till vänster om drivbänken).
3. Komplettera med ytterligare två pallkragar så att dessa bildar som en fyrkant (min ena skiss nedan kanske förklarar bättre)

Oklar om vi ska hägna in köksträdgården eller inte. Men ytan ska i alla fall grusas så att den ser mer sammanhållen ut samt att underlätta skötsel.
Vinbärsbuskarna är alltså längst till vänster/ner i skissen. Om det blir staket kommer jag ha två öppningar, en till vänster om vinbären och en till höger fast 90°....



Verkligen svårt att visa hur jag tänker man kanske det ger en hum i alla fall. Nu väntar jag ivrigt på lite varmare väder så att gräsmattan torkar upp och jag kan börja...
Ett aber är bara att maken tycker vi ska fixa lite annat först, t ex laga altanstaket som gått sönder, skrubba altandäcket, köpa nya möbler till stenterassen som vi fixade i höstas...  Dock vill jag gärna fixa köksträdgården ganska snart så allt är klart när det är dags att börja så...

Nu dags att krypa upp i sängen och läsa lite bok.... god natt på er fina!


4 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vilka härliga planeringar du har. Det är så roligt att skissa, men visst är det svårt med måtten. Tycker helt klart att du inte ska rama in köksträdgården, men det är ju mitt tycke det:) Smaken är ju som baken. Men fint med grus/singel, det har vi med, sååååå praktiskt kan jag lova. Vi satte kantstenen sen i höjd med gräsmattan så "Ernst" (vår självgående gräsklippare) kan klippa till kanten direkt. Perfekt

Vad härligt att ni inte har någon snö kvar där. Vi har kvar än och sen ska det ju torka upp också, känns som långt borta än:(

Men den som väntar på något gott

Kram Teres

Malin - I min trädgård sa...

Hej Marie!

Tack för ditt grattis :). Fast tyvärr mår jag väl ungefär som de andra två gångerna. Men jag var ju förberedd åtminstone...

Åh vad roligt att du visade dina idéer! Haha, känner igen det där med skisserna, så gör jag också. Blir aldrig rätt i storlekarna :-).

Jag tror det blir jättebra! Men jag tycker klart du ska hägna in det, men jag är ju också väldigt förtjust i små trädgårdsrum som skapas i trädgården :). Hihi, tvärtemot föregående talare ;). För då kan man ju också plantera grejer mot staketet så det mjukas upp. Krasse på utsidan kanske, som får klänga lite på staketet, på ngt ställe? Några hallonplantor kanske på insidan?

Hoppas vi får se efterbilder när ni väl kommit dit!

Kram Malin

Hanna sa...

så härligt att planera och fixa
Ha en bra kväll
Hanna

Hem och Lycka sa...

Spännande, kommer bli jättefint! Är också i planeringstagen för trädgården, dock lite osäker på hur mycket eller lite som vi hinner/har råd med i år. Huset går ju först..

kram Mia