...och lite trädgård förstås!


söndag 4 maj 2008

Vaniljfylld sockerkaka

Häromdagen hittade jag ett nytt recept som jag testade....Väldigt god och enkel att göra!
Passar perfekt till en vanlig fika men som man ändå vill göra lite festligare.

Här står kakan under min glaskupa jag fick när jag fyllde år. Visst är den vacker! Den vårdar jag ömt....






Vaniljfylld sockerkaka

En sats ger ca 10 bitar:
3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande

Vaniljfyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Garnering
1 msk florsocker

Sätt ugnen på 200°.
Vispa sockret och äggen pösigt.
Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet.
Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.

Ta kakan ur ugnen. Dela den till två bottnar innan den har hunnit kallna. Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna. Lägg ihop kakan.
Pudra över florsocker.

12 kommentarer:

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Mmm, Solskenskaka heter den hemma hos oss :) Bakade den flitigt för några år sedan och det är min 12-årings favorit :)
Nu blev man ju sugen...

Ha det!
Kram
Flisan.

Gårdsromantik sa...

Så mumsigt - vacker kupa också!

Kram Maud

Maria sa...

Ser verkligen urläcker ut!!

Kram!

Nettan sa...

Visst är den kakan god & lite extra & bjuda på !
Ha en solig Söndag..
Kram Nettan

Karin sa...

Mmm så gott det låter och ser ut! Härliga bilder och vacker glaskupa. :) Fina bilder från Marstrand, får nog ta och åka dit snart! Ha en fin söndag! Kram Karin

Anonym sa...

Fin kupa,sockerkakan ser riktigt god ut.
Ha en bra söndag / Anna-Carin

StrandviksVillan sa...

Har kollat dina äldre inlägg, trevligt! Jättefina trädgårdsbilder du har! Böckerna Rensa i röran och Planera din trädgård har jag också, bra båda två!

Lotta 8`) sa...

Vilken god kaka! Vad sugen jag blev på att baka, en trädgårdskaka =) Fina bilder från Marstrand, visst är det vackert där? Vi stannar alltid till med segelbåten om sommaren och promenerar och äter glass =)
Ser att det blommar för fullt hos dig med - det går så fort nu så jag hinner snart inte med att titta och njuta av allt, tur att kameran finns =)
Ha en bra vecka 8`)

Johanna sa...

Så mumsigt den ser ut, måste pröva receptet.Hitta just hit till din blogg som ser riktigt mysig ut, skall ta och läsa igenom den!Roligt med en ny fin blogg att följa med!
Kram!

Hem och Lycka sa...

Å mums, den såg riktigt god ut! kram

Ann sa...

Åh- nu blev jag sugen på den här kakan igen. Det är en favvo hemma. Vi äter den med lite grädde till istället för tårta. Då kan man baka i förväg o frysa in. Det är lika god när den är upptinad.

Mysig blogg btw!

Ann

Lallis sa...

Voine, voine, så smaskig den ser ut!
Måste jag bara prova nästan på stubben:)
Tack!
Kram Lallis