...och lite trädgård förstås!


måndag 11 mars 2013

Funderingar en måndag...

Just nu sitter jag vid köksbordet och lekar lite med kameran och tränar bildkomposition. Ser fram emot när ljuset är med oss helt o fullt igen, då blir det lite lättare att fotografera.
Som jag berättat om så går jag ju en fotokurs och plöjer igenom websidor och böcker om fotografering. Finns ofantligt mycket att lära... 



En sak jag funderar över är vilka tillbehör jag ska skaffa till kameran.
Stativ (enbent eller trebent) + stativhuvud, UV filter, fjärrutlösare, extern blixt, polariseringsfilter, ND filter, något mer objektiv?




Ni fotograferingsvana, vad rekommenderar ni? Har ni något bra tips på ert bästa köp?
Jag är medveten om att man absolut inte behöver alla dessa saker men jag vill gärna utveckla mitt fotograferande mer. Vore kul att testa lite nya saker.



Ha en fin fortsättning på veckan! 

2 kommentarer:

Karolina Malmqvist sa...

Ett UV-filter är verkligen att rekommendera. Bilderna påverkas inte något större men det skyddar ju det yttersta glaset i objektivet..

::fina:: sa...

Absolut ett UV-filter. Varje gång jag köper kamera el objektiv har jag för vana att köpa till det. Stativ är nog inte alls fel - det vill jag ha! Så ett bra trebent skulle jag nog satsa på (för det vill jag själv ha). Mitt bästa köp är helt klart mitt macro-objektiv. Det är ett fast 50 mm som passar perfekt för sådana där detaljbilder jag vet att du gillar att fota samt även till porträtt. Lycka till! kram!