...och lite trädgård förstås!


söndag 20 januari 2008

Chokladmuffins

Tack för alla era goa kommentarer på mitt förra inlägg!
En del av er har undrat var jag köpt den vita tidningskorgen och det är som någon gissade... på Mio.
Den fanns i brunt, svart och vitt. Priset... 590:-.... jag hade ett presentkort... annars vette tusan om jag köpt dom. Men fina är de... :)
Jag har haft bloggtorka sista veckan... hela helgen har jag gått och funderat på vad mitt nästa inlägg ska handla om men inte har det hjälpt. Noll, zero, null inspiration....
Så istället för något vitt härligt inlägg bjuder jag er på chokladmuffins. Jättesmarriga är dom...! Har precis tryckt i mig en... (tur att jag tränade tidigare idag).

Chokladmuffins
8 stora muffins eller 12 mindre

Ingredienser:
6½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
200 gram osaltat smör, rumstempererat
3 dl strösocker
2 ägg
1 ¾ dl mjölk
200 gram choklad i stora grova bitar, blockchoklad eller vanliga chokladbitar (går att blanda mörk choklad och mjölkchoklad)

Så här gör du:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en stor skål. Ställ åt sidan.
Rör smöret mjukt med sockret. Tillsätt äggen. Vispa. Tillsätt mjölk.
Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör i smör- och mjölkblandningen. Rör om tills allt är ordentligt blandat. Rör till sist i chokladbitarna.
Fördela smeten i muffinsformar, helst pappersklädda.
Grädda 28-30 minuter för stora muffins, något kortare för mindre.



På återseende! Kram Marie

PS. Ni har väl inte missat min ikon för bloggkoll! Där kan ni enkelt hålla reda på nya inlägg...både från mig och andra underbara inredningsbloggar....Superbra och enkelt!

7 kommentarer:

Annika sa...

Vad de ser goda ut, dina muffins! De ska jag baka någon gång - snart! :)

Chatarina sa...

Dom såg väldans goda ut, det blir till att baka. Tackar för receptet.
Chatarina

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej på dig!
Tack för din kommentar. Såg att mitt inlägg var lagom konstigt, så jag förenklade det samtidigt som jag la ut en förklaring...
välkommen att titta! :-)

Jag ska baka dina muffins med mina tjejer i veckan. Lägger ut bild och länkar till dig om receptet då om det är ok?
(Bra att planera bloggen i god tid! ) ;-)
Sköt om dig!
Kram hanna

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Halloj , här var det en blogg somm jag inte varit hos , tror jag !?!
Mycket fint visar du och muffinsarna verkar ju sååå goda .
Ha det gott!
Lotta

Maria sa...

Kan väl hålla med om att tidningskorgen är i dyrast laget. Har tittat på den länge men inte gjort slag i saken. Men håller med om att har man ett presentkort på en del utav summan, så känns det inte så farligt dyrt. Skit snygg är den i alla fall!

Else sa...

Muffinsene så deilige ut. Koselig blogg du har. Trur det er mitt første besøk her. Kommer gjerne igjen.

Hem och Harmoni Marie sa...

Annicka: Tack tack... jag har redan ätit två.... :)

Chatarina: Varsågod...och lycka till!

Hannah i det sotra grå huset: Självklart, bara kul om du länkar! Och lycka till med bakningen... :)

En vilsen loppa: Kul att du hittade hit, välkommen tillbaka!

Inredningsgalen: Japp, presentkort är toppen! :)

Else: Kul! Kom gärna igen! Ha det gott!

Kram till er alla!