...och lite trädgård förstås!


måndag 2 augusti 2010

Hortensia ~ Hydrangea macrophylla

P
å min önskelista har det länge funnits en hortensia men det har liksom aldrig blivit av att jag skaffat någon förrän nu.
Ett stort rosa exemplar har flyttat in i min rabatt nu. Så då gjorde det inte så mycket att ranunkeln (i nedan inlägg) blev rosa.
Den har 6 stora blommor och de är så vackra.
Men nu behöver jag lite tips från er på hur den ska skötas. Ska den ha mycket vatten? Mycket näring?
Hur gör man om man vill torka en blomma?
Alla tips mottages tacksamt.

Tack för att ni kikar in, det är roligt med alla besök. Om du har tid och ork så  
lämna gärna en kommentar så blir jag extra glad...

10 kommentarer:

Annika kort & gott sa...

Helt ljuvlig rosa färg!

Jag tycker det är underbart fint med blommor, önskar bara att jag hade intresset av trädgårdsarbete. Så, plantera och så går bra, men sedan har jag ingen lust mer...
kram Annika

Anonym sa...

Tack för utmärkelsen!
Vilken fin hortensia.
Jag har en blå endless summer och sen har vi två vita hortensia träd. Jag ger den blåa hortensian näring som är speciell för hortensian 2 ggr om året.
När man ska torka dem får du testa men ta dem inte för tidigt.
Ha en skön dag!
Kram Bodil.

mammaxtre sa...

I senaste nr om Allt om Trädgård kan du läsa dig till om hur Hortensian skall skötas i rabatten. Finns massor att läsa om just detta. Bilder också.

Lycka till!

Vackra så vackra är dem.

Annika Christensen sa...

En favorit här. Gillar bäst det blå och de är svåra att få behålla sina blåa färg.
Ha det gott
Annika

Ullis/Leva på landet sa...

Så vacker den är. Hoppas att det går bra för dig med den. Skulle mycket väl kunna tänka mig en jag också i vår nya rabatt.
Ha en bra vecka!
Kram Ullis

StrandviksVillan sa...

Så vacker rosa färg! Hortensior är verkligen mäktiga blommor. Ska jag också ha en vacker dag :)

Två systrar sa...

Vackert! Jag har vit..jag har hört att den kan ändra färg efter jordmån! Jag har inte sverigen grönaste fingrar men de behöver tydligen en hel del näring! Lycka till1 Kram C

Fröken Fräken sa...

Tyvärr har jag inga skötselråd att komma med! Jag har ingen tur med blommande blommor.. det är nästan så att de ger upp livsandan i påsen hem från affären... Men otroligt vacker är hortensian!

Anonym sa...

Hej!
Tack för kommentaren hos mig.
Om man vill behålla dem blå får man tillsätta ett ämne i jorden. De har med jorden att göra vilken färg de har.
Kram Bodil.

FinaElina sa...

Jag fullkomligt älskar Hortensia, men inte ägt någon ännu. I senaste numret av hem ljuva hem på sidan 20 står det också om hur man ska sköta sin hortensia, det är tydligen lite olika med de olika färgerna. Står att blå tex ska ha lågt ph-värde för att bevara den blå färgen. Deras källa är www.odla.nu Lycka till!